موانع ترک سیگار | چرا کنار زدن موانع ترک سیگار سخت است؟
نوشته شده توسط : ذهن نو

 

موانع ترک سیگار چه عواملی هستند؟ بسیاری از افراد سیگاری از عوارض استفاده از نیکوتین اطلاع دارند اما با این حال نمی‌توانند به راحتی آن را کنار بگذارند. علل و عوامل مختلفی می‌توانند در این مسئله دخیل باشند که از جمله آن‌ها می توان به ناتوانی در مدیریت احساسات منفی، دچار شدن به اضطراب و بیقراری هنگام ترک اشاره کرد. با آگاهی از موانع ترک سیگار می‌توانید آن‌ها را شناسایی و مدیریت کرده و در نتیجه اعتیاد خود را کنار بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

 

 

مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو خدمات 

 

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

 

مشاوره تلفنی - مشاوره تلفنی خانواده - مشاوره تلفنی ازدواج - مشاوره تلفنی خیانت - مشاوره تلفنی کودک - مشاوره تلفنی جنسی - مشاوره تلفنی ترک اعتیاد - مشاوره شغلی تلفنی - مشاوره تلفنی تحصیلی - مشاوره حضوری - مشاوره خانواده - مشاوره ازدواج - مشاوره خیانت - مشاوره کودک - مشاوره جنسی - مشاوره ترک اعتیاد - مشاوره شغلیمشاوره تحصیلی

از جمله مهمترین موضوعاتی که شما باید بر روی آن ها 

ترک تریاک - ترک متادون - ماده مخدر گل - ترک ترامادول - تربیت کودک - تست اعتیاد - ترک اعتیاد - درمان استرس - درمان اضطراب - درمان افسردگی - علائم افسردگی - روانشناسی کودک - ملاک انتخاب همسر 

 

 

 

 

 

منبع:

موانع ترک سیگار

 چرا کنار زدن موانع ترک سیگار سخت است؟

 

 

موانع ترک سیگار | چه چیزهایی مانع ترک می شوند؟

عوامل مختلفی می‌توانند مانع از این شوند که فرد سیگاری در مسیر ترک قدم بگذارد. این عوامل در برخی موارد می‌توانند از مسائل درون روانی و در برخی موارد از مسائل محیطی نشات بگیرند. در ادامه به نمونه‌هایی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1- عدم برخورداری از مهارت حل مسئله

همه افراد در زندگی به طور اجتناب ناپذیر با رنج‌ها و مشکلاتی رو به رو می‌شوند. در این میان برخی افراد می‌توانند راحت‌تر بر احساسات ناخوشایند خود غلبه کرده و به فکر راه حلی برای مشکلات باشند. اما برخی دیگر در هیجانات منفی غرق می‌شوند و نمی‌توانند بر راه حل‌ها تمرکز کنند. این دسته از افراد بیش از سایرین احتمال دارد که برای کاهش ناراحتی‌های خود به راه حل‌های زود گذر و موقتی نظیر کشیدن سیگار یا خوردن مشروبات الکلی روی  بیاورند. تا زمانی که این افراد نتوانند مهارت مدیریت هیجانات و حل مسئله را بیاموزند، نمی‌توانند به طور پایدار برای ترک سیگار اقدام نمایند.

2- فشار همسالان

افراد به خصوص در دوران نوجوانی تا حد زیادی تحت تاثیر دوستان خود مصرف سیگار را آغاز کرده یا ادامه می‌دهند. در حقیقت آن‌ها برای کسب هویت دلخواه به پذیرفته شدن در گروه‌های دوستی نیاز دارند. در نتیجه تعامل با دوستانی که سیگار می‌کشند، می‌تواند به عنوان یک مانع برای ترک سیگار عمل کند. البته افرادی که اعتماد به نفس و احساس کارآمدی بالایی دارند کمتر تحت تاثیر دوستان خود قرار می‌گیرند. در واقع احساس خودکارآمدی می‌تواند در نقش یک محافظت کننده از تاثیر گروه دوستان بر رفتارهای فرد بکاهد.

تماس با مشاور

3- موانع ترک سیگار | نداشتن آگاهی کافی از فرایند ترک

امروزه روش‌های نوینی برای ترک اعتیاد ابداع شده است. ترک سیگار و حتی مواد همانند گذشته دشوار نیست. در این مسیر پزشکان و روانشناسان به کمک فرد می‌آیند و تلاش می‌کنند تا روند بهبودی به آسان‌ترین روش ممکن اتفاق بیافتد. بررسی‌ها نشان می‌دهد تجویز برخی داروها و دریافت خدمات روانشناختی تا حد زیادی به فرد کمک می‌کند تا از وابستگی به نیکوتین فاصله بگیرد. با این حال برخی افراد فکر می‌کنند در صورت کنار گذاشتن سیگار ممکن است علائم ترک بسیار ناخوشایندی سراغ آن‌ها بیاید. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که مهم‌ترین علامت ناشی از محرومیت از سیگار احساس اضطراب و بیقراری ذهنی است که این مورد نیز با انجام برخی تکنیک‌های روانشناسی یا استفاده از برخی داروهای ضد اضطرابی قابل کنترل خواهد بود.

4- عدم برخورداری از انگیزه کافی

بسیاری از افراد فقط به درخواست خانواده یا اطرافیان خود برای ترک اعتیاد اقدام می‌کنند. در حقیقت آن‌ها از درون به ضرورت ترک پی نبرده‌اند و همین مسئله باعث می‌شود که نتوانند تعهد جدی به برنامه‌های ترک اعتیاد داشته باشند. این در حالیست که متخصصان همواره بر این موضوع تاکید می‌کنند که برای ترک اعتیاد مهم‌ترین عامل دستیابی به انگیزه درونی است. در این شرایط کمک گرفتن از جلسات مشاوره روانشناسی با رویکرد مصاحبه انگیزشی به شما کمک می‌کند که برای ترک سیگار آمادگی بیشتری پیدا کنید.

 

بیشتر بخوانید : ترک سیگار | بهترین اقدامات برای ترک سیگار

 

5- موانع ترک سیگار | نداشتن برنامه ای برای آینده

برخی افراد بدون هیچ گونه تصوری از دنیای بعد از ترک وارد فرایند درمان می‌شوند. این مسئله باعث می‌شود که برای مواجهه با چالش‌های پیش رو آمادگی نداشته باشند و نتوانند واکنش‌های مناسبی از خود نشان دهند. برای مثال شما باید هم زمان با آغاز برنامه ترک سیگار مهارت‌هایی نظیر حل مسئله و مدیریت هیجان‌ها را فرابگیرید و جایگزین‌های مناسبی را برای سیگار پیدا کنید. توجه کنید که بیشتر در چه زمان‌هایی سیگار می‌کشید؟ و اگر بخواهید یک فعالیت سالم را جایگزین سیگار نمایید چه خواهید کرد؟ برای افرادی که هنگام درگیری با استرس‌های روزمره به سیگار کشیدن پناه می‌برند، انجام تمرین‌هایی نظیر ذهن آگاهی، پرداختن به ورزش‌های هوازی و تمرینات تنفسی می‌تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد.

6-نداشتن عادت های سالم

برای برخی افراد سیگار کشیدن به یک عادت تبدیل می‌شود و سبک زندگی آن‌ها را تشکیل می‌دهد. با توجه به اینکه کنار گذاشتن هر عادتی دشوار است، سیگار کشیدن هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود. در این شرایط لازم است تغییراتی کلی در زندگی خود به وجود بیاورید. پیروی از یک رژیم غذایی سالم، دنبال کردن تفریحات و سرگرمی‌های تازه، نظم بخشیدن به ریتم خواب و گنجاندن فعالیت‌های بدنی در برنامه روزانه می‌تواند به شما کمک کند تا راحت‌تر عادت‌های بد خود را کنار بگذارید.

7- موانع ترک سیگار | مشورت نکردن با متخصصین و تجربه شکست در ترک سیگار

برخی افراد هرگز برای ترک سیگار یا مواد از متخصصین حرفه‌ای در این زمینه کمک نمی‌گیرند. همین امر باعث می‌شود که در فرایند ترک خود بیش از دیگران با مشکل مواجه شده و شکست بخورند. این شسکت‌ها تا حد زیادی احساس کارآمدی را تضعیف کرده و باعث کاهش احساس کنترل بر مصرف سیگار می‌شود. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که از چه کسی برای درمان خود کمک می‌گیرید و از چه برنامه‌ای برای ترک استفاده می‌کنید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کنار آمدن با اضطراب ناشی از ترک سیگار باید چه کار کنیم؟

مراجعه به یک روانشناس و به کار بردن تکینک‌های خود آرام سازی به شما کمک می‌کند تا بتوانید بدون نیاز به استعمال سیگار اضطراب‌های خود را مدیریت نمایید.

 

شماره تماس ذهن نو

 

منبع:

موانع ترک سیگار

 چرا کنار زدن موانع ترک سیگار سخت است؟

 





:: برچسب‌ها: موانع ترک سیگار | چرا کنار زدن موانع ترک سیگار سخت است؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 567
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: